Rookmelder voorkomt erger bij kortsluiting in accu scooter

Door: Ate Atema 378 bekeken

112-dokkum Rookmelder voorkomt erger bij kortsluiting in accu scooter
BURGUM – Dat rookmelders altijd nog van waarde zijn dat heeft het donderdagavond wel bewezen nadat er in de garage van een woning aan De Tulpebeam kortsluiting was ontstaan in de accu van een scooter.

Het hele voorval deed zich in de middag al voor nadat de man des huizes zijn scooter aan de oplader wilde zetten. Op het moment dat de man de kabel aansloot hoorde hij een vreemd borrelend geluid uit de accu vandaan komen. De man vertrouwde het allemaal niet en besloot om de kabel van de accu te ontkoppelen en voor de zekerheid een rookmelder in de garage op te hangen.

De rookmelder heeft vervolgens zeker zijn meerwaarde bewezen toen in de avond het apparaat plotseling activeerde. De man en de vrouw van het huis hoorde de rookmelder afgaan en namen poolshoogte. In de tussentijd was de accu zo warm geworden dat er daadwerkelijk brand was ontstaan en voor veel rookontwikkeling in de garage zorgde.

De scooter werd direct, rokend en al, naar buiten geduwd zodat daarop gelijk via 1-1-2 de brandweer gewaarschuwd kon worden. Het korps van Burgum werd direct gealarmeerd en was snel op het opgegeven adres ter plaatse. De brandweerlieden wisten met behulp van water en schuim de brand direct te doven. Omdat de warmte nog heel lang in een accu kan blijven hangen, heeft men daarop de accu verwijderd en in een bak met water gestopt.

Door de flinke rookontwikkeling die vrijkwam heeft de vrouw per ongeluk rook ingeademd. Een ambulance is ter plekke gekomen en heeft de vrouw kort onderzocht, maar vervoer naar het ziekenhuis was niet nodig. Ook bleef er veel rook in de garage hangen en de brandweer heeft door middel van een overdrukventilator de rook uit de garage weten te verdrijven. Na ongeveer een half uur was de klus geklaard en kon iedereen weer terugkeren.

© Foto's: Ate Atema